Το όνομα μου είναι Φιλοκτήτης, το
οποίο σημαίνει: «αυτός που του αρέσει να αποκτά», και είναι αλήθεια, πως οι
γονείς μου ίσως μετά από θεϊκή παρέμβαση δεν μου έδωσαν τυχαία αυτό το όνομα. Από
μικρός αγαπούσα να αποκτώ πράγματα, μου άρεσαν τα δώρα και τα υλικά αγαθά.
Γεννήθηκα στην Θεσσαλία, τον
ευλογημένο αυτό τόπο ο οποίος κάποτε στα πολύ παλαιά χρόνια σκεπαζόταν από
θάλασσα όπως μαρτυρά και το όνομα της (θέση αλός). Μητέρα μου η Μεθώνη, και
πατέρας μου ο Ποίαντας, βασιλιάς των Μαλιαίων.
Στην πορεία της ζωής μου ήμουν ένας από
τους διεκδικητές της ωραίας Ελένης, αφού πριν ακολουθώντας τον πατέρα μου,
έγινα βασιλιάς τεσσάρων πόλεων της Θεσσαλίας (Μελίβοια, Μυθώνη, Θαυμακία,
Ολιζών) και συμμετείχα στην Τρωική Εκστρατεία με επτά πλοία.
Ευλογημένος από τον αφήτωρα και
εκατηβόλο Απόλλωνα, ήμουν πάντα ο καλύτερος από τους Έλληνες στην τοξοβολία,
στην οποία μόνο ο Οδυσσέας με παράβγαινε.
Έρχεται όμως στη ζωή κάθε ανθρώπου η
στιγμή που πρέπει να βρει την δική του αλήθεια, να ανακαλύψει τον πραγματικό
προορισμό του. Όπως τα φωτεινά βέλη του Απόλλωνα σχίζουν τον ουρανό την αυγή,
έτσι και εγώ κλήθηκα να ανακαλύψω τον εαυτό μου, και το μέσο για αυτό τον σκοπό
τύχη αγαθή ή θεϊκή παρέμβαση, ήταν και πάλι το τόξο και τα βέλη που τόσο
αγαπούσα.
Στην δύση της γήινης ζωής του ο Θεϊκός
Ηρακλής θα μου έκανε το μεγαλύτερο δώρο της ζωής μου, ένα δώρο το οποίο θα
άλλαξε καταλυτικά τον βίο μου, το τόξο και τα βέλη του.
Ήταν τότε που είχε έρθει στο όρος Οίτη
για να περάσει από τον τελευταίο μυητικό του στάδιο, τον εξαγνισμό της φωτιάς.
Είχε ήδη περάσει τα άλλα τρία στάδια εξαγνισμού, του αέρα, της φωτιάς και του
νερού, αφού είχαν προηγηθεί οι δοκιμασίες του που αντιστοιχούσαν στα δώδεκα
σημεία του ζωδιακού.
Τότε ξεκίνησε η σύντομη αλλά πολύτιμη
μαθητεία μου δίπλα στον Θεϊκό Ηρακλή, τον μεγαλύτερο ήρωα των Δωριέων. Η δική
του μαθητεία είχε ολοκληρωθεί η δική μου μόλις άρχιζε. Έμεινα για λίγο καιρό
μαζί του, όμως μου έδειξε τον δρόμο που όφειλα να ακολουθήσω, αν ήθελα να
ακολουθήσω έστω και στο ελάχιστο την ζωή μεγάλων αντρών.
Πρέπει να κατέλθεις στην γη, για να
ανέλθεις στους ουρανούς μου εξήγησε. Για αυτό και ο μέγιστος των ηρώων όπως και
άλλοι επιφανείς ήρωες κατέβηκε στον Άδη. Αυτή ήταν στην πραγματικότητα μια
συμβολική μυητική κατάβαση μου εξομολογήθηκε, έπρεπε να πραγματοποιηθεί ένας
συμβολικός θάνατος, για να αναγεννηθεί πνευματικά αυτός που ήταν πλέον έτοιμος
για μια νέα ζωή, αναβαπτισμένος.
Η σπηλιά που φοβάσαι να μπεις κρύβει
τον θησαυρό που ψάχνεις Φιλοκτήτη, μου είπε ο γιός του Δία. Και συνέχισε:
Με αποκαλούν ήρωα, ήρωας όμως είναι
κάθε ένας, που δίνει τη ζωή του σε κάτι που είναι μεγαλύτερο από τον ίδιο. Μου
πήρε καιρό και πέρασα πολλές πικρές, πόνο, κακουχίες, απογοητεύσεις και
δοκιμασίες για καταλάβω την αλήθεια, μου είπε με νόημα.
Τώρα μετά από όλα όσα έχω περάσει,
δει, βιώσει, και μάθει, θα σου έλεγα πως το μεγαλύτερο κατόρθωμα στην ζωή ενός
ανθρώπου είναι να βρει τον σκοπό της ζωής του και να τον εκπληρώσει.
Βρες, την θεϊκή δύναμη, το θείο μέσα
σου, και θα νοιώσεις και εσύ υιός Θεού. Όλοι εξάλλου μοιραζόμαστε την ίδια
Πηγή, και έχουμε τον ίδιο τελικό προορισμό.
Ιερό σου τόπος είναι μόνο εκείνος που
θα μπορέσεις να βρεις τον εαυτό σου. Πρόσεξε όμως Φιλοκτήτη, πρέπει να είσαι
πρόθυμος να απαλλαχτείς από τα πάθη, τις φοβίες και τις συνήθειες που σε κρατάνε
δέσμιο, έτσι ώστε να αποκτήσεις μια άλλη ζωή που ίσως σε περιμένει. Το παλιό
δέρμα πρέπει να βγει, πριν να μπορέσει να έρθει το νέο.
Ο δρόμος που σου προτείνω είναι
δύσκολος και θα είναι δικός σου, και μόνο δικός σου. Μπορεί και άλλοι να τον
βαδίσουν μαζί με εσένα, αλλά κανένας δεν μπορεί να τον βαδίσει αντί για εσένα.
Ανακάλυψε το δικό σου μονοπάτι, χάραξε την δική σου πορεία, εξερεύνησε το
μυστήριο.
Ο Ηρακλής μου είπε πολλά και μου έδειξε ακόμα περισσότερα, αλλά τότε ήμουν ακόμη νέος, και δεν κατάλαβα πως η ίδια η ζωή θα με μυηούσε αργότερα σε όλα αυτά που ο Ηρακλής μου περιέγραφε. Ο Ηρακλής δεν είχε τον χρόνο, και εγώ δεν ήμουν έτοιμος να γίνω ο καλύτερες μαθητής του. Ο Ηρακλής το ήξερε με προειδοποίησε όμως ότι ήταν γραφτό, η μαθητεία μου να ολοκληρωθεί όταν ερχόταν το πλήρωμα του χρόνου.
Ο χρόνος πέρασε, και εγώ πιο ώριμος σε
ηλικία πια, συμμετείχα στον στόλο των Αχαιών με επτά δικά μου καράβια, για την
κατάληψη την Τροίας, η οποία για εμένα θα σήμαινε τελικά όπως κατάλαβα
αργότερα, πολλά περισσότερα από μια απλή πολεμική επιχείρηση. Θα ήταν σε
προσωπικό επίπεδο, ένας αναγκαίος σταθμός, μια κατάκτηση στην πορεία της
προσωπικής μου εξέλιξης, και αυτογνωσίας.
Εν πλω προς την Τροία , αγκυροβολήσαμε
στο νησί Χρύση, για να προσφέρουμε θυσίες, στον ναό του Απόλλωνος. Τη θυσία
ανέλαβα να προσφέρω εγώ, αλλά την στιγμή των σπονδών, ένα φίδι φύλακας του ναού
του Απόλλωνος του αγαπημένου μου θεού, με δάγκωσε στο πόδι.
Να ήταν αυτό ήταν ένα σημάδι πώς είχα
αμελήσει να ακολουθήσω τις συμβουλές του Ηρακλή; Να ήταν δείγμα δυσαρέσκειας
του Απόλλωνος; Η αλήθεια ήταν πώς τότε με απασχολούσε μόνο η κατάληψη της
Τροίας, η δόξα, και τα πλούτη που θα αποκομίζαμε από την κατάληψη της πλουσιότερης πόλη της Ανατολής.
Στον νου μου ήρθαν τα λόγια του
Ηρακλή. Τα χειρότερα όμως όπως νόμιζα, δεν είχαν έρθει ακόμα. Η πληγή στο πόδι,
όχι μόνο με πόναγε αφόρητα, αλλά κακοφόρμισε. Πρήστηκε όλο το πόδι και έγινε μωβ,
αναδύοντας μια δυσοσμία σαπίλας.
Κανείς γιατρός και κανένα βότανο δεν
μπορούσε να μειώσει τον πόνο και το οίδημα. Ένας από τους συνοδοιπόρους μου
πρότεινε να με αφήσουν στην Ανεμόεσσα Λήμνο τόπο λατρείας του Ήφαιστου, και των
Καβείρων που βρισκόταν κοντά, ώστε να χρησιμοποιήσω την περίφημη Λημνία γη, τον
φαρμακευτικό πηλό που είχε χρησιμοποιήσει και ο Ήφαιστος στο δικό του πληγωμένο
πόδι.
Απελπισία με κατέλαβε, θα έχανα την
περιπέτεια, την δόξα και τα πλούτη από την κατάληψη της Τροίας, αλλά τόσο οι
πόνοι όσο και η δυσοσμία της πληγής δεν μας άφηναν άλλη επιλογή. Έτσι ένα από
τα καράβια μου με άφησε στο νησί του Ηφαίστου και των μεγάλων Θεών των
Καβείρων.
Μετά από οδηγίες των θεραπευτών του
νησιού, πήγα στον ναό των Καβείρων. Εκεί οι ιερείς όχι μόνο άλειφαν την πληγή
συνεχώς με τον πηλό που έφερε την σφραγίδα της Αρτέμιδος, αλλά ξεκίνησε και η μύηση
μου στα σεπτά μυστήρια των μεγάλων Θεών, των Καβείρων.
Οι Κάβειροι θεοί της φωτιάς,
συμβόλιζαν όπως ήξεραν οι μυημένοι το πνευματικό πυρ, ο Ήφαιστος το κοσμικό,
ενώ η μεγάλη μητέρα την γήινη μήτρα από όπου όλοι προερχόμαστε και στην οποία
όλοι επιστρέφουμε. Οι Κάβειροι συνδέονταν όχι μόνο με τον Ήφαιστο, αλλά και με
τον Ποσειδώνα, για αυτό και ήταν προστάτες των ναυτικών, όπως επίσης και με τον
θεό Διόνυσο για αυτό αποτελούσαν και βλαστικές θεότητες.
Οι πολύπλευρες αυτές ιδιότητες τους
σχετίζονται με τον ανθρώπινο πολιτισμό, ο οποίος είχε ως αφετηρία την
διαχείριση της φωτιάς, το θεϊκό δώρο του Ηφαίστου και του Προμηθέα στην
ανθρωπότητα.
Κατά την διάρκεια τέλεσης των
Καβειρίων μυστηρίων τα οποία διαρκούσαν εννέα ημέρες, έσβηναν όλα τα Φώτα στο νησί του Ηφαίστου, έως
ότου έρθει με πλοίο από την Δήλο το ιερό φως του Απόλλωνος.
Η φωτιά ήταν ένα από τα στοιχεία της
κάθαρσης και του εξαγνισμού των υποψηφίων προς μύηση. Η φωτιά λειτουργεί ως
σύμβολο αναγέννησης από τις στάχτες, και ως αφετηρία μια νέας αρχής για μια
καινούργια ζωή.
Στα Καβείρια μυήθηκα κοντά στους
Ιερείς για εννέα χρόνια, όσα έμεινα στην Λήμνο. Τον τρίτο χρόνο όμως και ενώ
είχα συμπληρώσει όλα τα στάδια μυήσεως επέλεξα μείνω σε μια από τις σπηλιές
κάτω από το ιερό που χρησιμοποιήσαμε κατά τις τελετές μυήσεως. Η άδεια αυτή μου
δόθηκε τόσο λόγο της πληγής μου που η αλήθεια είναι ότι καλυτέρευε, όσο και
λόγω της αφοσίωσης μου στον Ήφαιστο και τους Κάβειρους, ήμουν πια ένας από τους
ιεροφάντες των Καβείρων.
Την σπηλιά την επέλεξα ενθυμούμενος τα
λόγια του Ηρακλή: «Η σπηλιά που φοβάσαι κρύβει τον θησαυρό που αναζητάς». Τώρα
που δεν είχα πια τίποτα παρά μια πληγή στο πόδι, και τον κόκκινο χιτώνα του
ιεροφάντη, κατάλαβα πως τα υλικά αγαθά και ο πλούτος είναι ένα μέσο για
καλύτερη ζωή, αλλά το πολυτιμότερο αγαθό στην ζωή είναι η υγεία, να αγαπάς και
να σε αγαπούν. Εδώ επέλεξα να βρω τον ιερό μου τόπο, να καταδυθώ στον εαυτό, να
βρω ποιος πραγματικά είμαι, να βρω το Θείο μέσα μου.
Δεν μου επιτρέπεται να πω πολλά για
τις μυστικές τελετές, θα αναφέρω μόνο όσα μου επιτρέπονται. Της μυήσεως
προηγούνταν η κατήχηση, η νηστεία, το λούσιμο και ο εξαγνισμός στις ζεστές
ηφαιστειακές πηγές, και η εξομολόγηση από τον Κόη, τον αρμόδιο ιερέα.
Όταν άρχιζε η μύηση, ο Ιεροφάντης
καθοδηγούσε τον Νεόφυτο ώστε να καθαρθεί, και να περάσει όλες τις δοκιμασίες,
επικαλούμενος τις δυνάμεις των Καβείρων.
Ο υποψήφιος περνούσε μέσα στο σκοτάδι της νύκτας, σε δαιδαλώδεις διαδρόμους κάτω από το ιερό, που συμβόλιζε τον κάτω κόσμο, τον κόσμο της ύλης όπου ενσαρκώνεται η ψυχή. Η σπηλιά κάτω από το ιερό, εκεί όπου επέλεξα για κατοικία, κατέληγε στην θάλασσα το βασίλειο του Ποσειδώνα, συμβολίζοντας το νερό της λήθης και του εξαγνισμού δια του ύδατος.
Μετά από την κατάβαση ο Νεόφυτος
οδηγούνταν υπό το φως των δαυλών μέσα από μια ανερχόμενη κλίμακα στον άβατο του
ναού, όπου καθόταν σε ένα θρόνο, μπροστά από τον οποίο έκαιγε η ιερά
Ηφαιστειακή πυρά.
Το άβατο συμβολίζει τον κόσμο της
γέννησης. Εκεί οι ιεροφάντες τους οποίους
ονομάζαμε και κάβουρες προς αντιστοιχία των λαβίδων του Ηφαίστου, αποκάλυπταν
την ερμηνεία των συμβόλων, τα ιερά αντικείμενα την λυχνία με το άσβεστο πυρ, τις
λαβίδες, το αμόνι του, και το σκουφί του Ηφαίστου, υπό τον ήχο ύμνων, και
κυμβάλων.
Ο Νεόφυτος φορούσε στο κεφάλι στεφάνι
από κλαδί ελιάς, οδηγούμενος στο άβατο όπου λάμβανε χώρα το τελικό στάδιο της
μυήσεως αυτό της εποπτείας. Με το πέρας των καθαρμών, κατηχήσεων, δοκιμασιών, της εποπτείας, και της ενθρόνισης, περνούσαν
στο μύστη μια κόκκινη ταινία στην μέση του, την οποία θα έφερε μαζί του στην
υπόλοιπη ζωή του, ενδεικτική της μυήσεως του.
Εγώ εμένα πια στην σπηλιά, κάτω από το
ιερό. Η σπηλιά η οποία ήταν τελικά για εμένα ένα εσωτερικό μακροχρόνιο ταξίδι
και ενδοσκόπησης, και αυτογνωσίας. Ήταν μια δίθυρη σπηλιά απ’ όπου έμπαινε το
χειμώνα ο ήλιος και το καλοκαίρι ο αέρας. Την σπηλιά την βρέχει ο Νότος, και στα αριστερά της υπάρχει πηγαίο νερό.
Η κάθοδος στην σπηλιά μέσα από δαιδαλώδεις
σκοτεινές διαδρομές δίδασκαν οι ιερείς αλληγορούσε την της ψυχής στην γη μέσω
των πλανητών, ενώ η άνοδο στην κλίμακα προς το άβατο, την γέννηση και την μήτρα
της ζωής. Όπως η ζωή του ανθρώπου αρχίζει στο σκοτάδι της μήτρας, έτσι και το
ταξίδι προς τη γνώση αρχίζει μέσα από τη σκοτεινή σπηλιά.
Ο άνθρωπος με την γέννηση του κατά την
διάρκεια του βίου του, καλείται να ενεργοποιήσει τις Θεϊκές δυνάμεις τις οποίες
φέρει μέσα του. Η σπηλιά έχει δύο εισόδους – εξόδου, όχι τυχαία. Η μία
συμβολίζει τον ήλιο η άλλη το φεγγάρι, η μία το φώς η άλλη το σκοτάδι, η μία το
συνειδητό και το ασυνείδητο, η μία την απατηλότητα των αισθήσεων και η άλλη την
Θεία ενόραση.
Εκεί μου αποκαλύφθηκε πώς όπως οι
ακτίνες του ήλιου μοιάζουν να σχίζουν τον ουρανό κατά το ημερήσιο τόξο της
διαδρομής του στον ουρανό φωτίζοντας και αναζωογονώντας την Γη, έτσι και το
τόξο και το βέλος ως αντικείμενα συμβολίζουν, το Απολλώνιο πνευματικό πυρ, τις
ιδέες που οδηγούν στην αυτογνωσία και την πνευματική αφύπνιση.
Τότε κατάλαβα πώς δεν ήταν τυχαίο το
δάγκωμα του φιδιού στο πόδι. Το πόδι είναι το μέλος του σώματος που μας ενώνει
με την Γη μας γειώνει με την μητέρα Γαία. Συμβολίζει κατ' αυτόν τον τρόπο την
εξάρτηση μας από τα υλικά αγαθά, πάθος το οποίο είχα και εγώ έως τότε, πάθος το
οποίο με το οποίο ίσως όχι τυχαία συνδεόταν και το όνομα που είχαν επιλέξει να
μου δώσουν.
Το φίδι είναι ο φύλακας της γνώσης
χθόνιο σύμβολο, το οποίο κοιμάται με τα μάτια ανοιχτά, συμβολίζοντας τον σε
διαρκή επαγρύπνηση νου. Τώρα πια όλα ήταν πιο ξεκάθαρα, αν δεν πάθεις δεν θα
μάθεις. Ο Ηρακλής μου το είχε πει και τώρα είχε έρθει η ώρα να πάθω και να
μάθω. Η πληγή μου είχε πλέον σχεδόν γιατρευτεί από την Λημνία Γη.
Τότε ήταν που ο έφτασε στην Λήμνο ο
Οδυσσέας να με βρει καθώς η Τροία μετά από δέκα χρόνια πολιορκίας δεν έπεφτε.
Σύμφωνα με τον μάντη Κάλχα, ο μόνος που γνώριζε το μυστικό για την πτώση της
Τροίας ήταν ο Τρώας Μάντης Έλενος.
Ο Οδυσσέας έστησε ενέδρα και συνέλαβε
τον Έλενο. Ο μάντης Έλενος αποκάλυψε στον
πολυμήχανο Οδυσσέα, πως για την πτώση της Τροίας ήταν αναγκαία η παρουσία μου
με το τόξο και τα βέλη που είχα στην κατοχή μου από τον Ηρακλή.
Ο Οδυσσέας προσπαθούσε μέρες να με
πείσει να τον ακολουθήσω. Μου περιέγραφε τις ψυχές που χάθηκαν και πόσες θα
χανόντουσαν ακόμα αν δεν τους βοηθούσα σύμφωνα με τις επιταγές των Θεών. Η
αλήθεια είναι πως δεν ήθελα να συμμετάσχω πλέον στον ανθρώπινο πόνο, ούτε με
ενδιέφεραν τα λάφυρα, και η δόξα.
Τα λόγια του Ηρακλή όμως ήταν πλέον ο
μόνιμος οδηγός μου. Ήρωας μου είχε πει είναι όποιος αφιερώνει τη ζωή του σε
κάτι που είναι μεγαλύτερο από τον ίδιο, και η κατάληψη της Τροίας για τους
Αχαιούς ξεπερνούσε τις δικές μου πεποιθήσεις και ανάγκες.
Για αυτό τον λόγο και έφυγα για τη
Τροία, με τον Οδυσσέα σύντροφο, και έπεσε η Πόλη με τα δικά μου βέλη. Η Τροία
εν τέλη για τους Αχαιούς σήμαινε δόξα και πλούτη, για εμένα την κατάκτηση ενός
πολύτιμου θησαυρού κρυμμένου σε μια σπηλιά....1